24 marca 2011

Internet: 10 trendów na najbliższe 10 lat

Obecnie funkcjonujemy w dobie internetu powszechnie określanym jako Web 2.0. Istotę tego sposobu wykorzystywania zasobów sieci stanowi wyszukiwanie, serwisy społecznościowe, multimedia (muzyka, wideo itp.), agregacja treści, kanały RSS, API i dużo więcej. Obecnie łączenie z internetem odbywa się głównie za pośrednictwem komputerów, ale zaczynamy dostrzegać coraz większe zainteresowanie łączenia z siecią poprzez urządzenia przenośne (np. iPhone) oraz urządzeń telewizyjnych (np. XBox Live 360).

Czego zatem możemy się spodziewać w ciągu następnych 10 lat? Wielu ekspertów twierdzi, że największy wpływ na internet za 10 lat będzie miało odejście od przeglądania stron na ekranach komputerów. Aktywność użytkowników internetu będzie wyznaczana przez ich działania, podróże, rzeczy, które kupują i robią. Takie krzyżowanie się i mieszanie różnych dziedzin życia będzie następowało w ciągu najbliższych kilku, kilkunastu lat, a nowe technologie internetowe staną się tak powszechne, że nawet nie jesteśmy w stanie teraz tego przewidzieć.

Mając to na uwadze, przedstawiam 10 tendencji internetowych, na które warto zwrócić uwagę w ciągu najbliższych 10 lat.

1. Sieci semantyczne

Wizja Tima Bernersa-Lee była jedną z większych rewolucji internetowych. W skrócie Sieci semnatyczne mówią o tym jak maszyna ma się porozumieć z drugą maszyną. Wszystko po to, żeby uczynić internet bardziej inteligentnym. Jak opisał to sam Berents-Lee: komputery analizują wszystkie dane z internetu biorąc pod uwagę kontekst, linki i komunikację pomiędzy ludźmi, a komputerem.

W "The Road to Semantic Web" Alex Iskold napisał, że istotą idei sieci semantycznych jest stworzenie baz danych opisujących informacje w taki sposób, który pozwoli komputerom je rozpoznać i zrozumieć. Kiedy komputery wyposaży się w system semantyczny, będą one w stanie rozwiązywać skomplikowane problemy optymalizacji sieci semantycznej.

Kiedy możemy się spodziewać tego systemu? Pewne elementy już istnieją: język OWL i standard RDF i kilka innych. Jednak Alex w swojej publikacji zaznacza, że opisanie świata informacji zajmie jeszcze dużo czasu, a następnie będzie trzeba przechwycić dane osobowe w odpowiedni sposób. Niektóre firmy, takie, jak Hakia i Powerset oraz firma Alexa: AdaptiveBlue, aktywnie próbują wdrożyć sieci semantyczne. Zatem jesteśmy już blisko, ale minie jeszcze kilka lat, zanim obietnica zostanie spełniona.

2. Sztuczna inteligencja

Sztuczna inteligencja jest marzeniem naukowców od 1950 roku, kiedy to Alan Turing przeprowadził test Turinga, aby przetestować możliwości maszyny do prowadzenia rozmowy z człowiekiem. W kontekście internetu, sztuczna inteligencja oznacza tworzenie inteligentnych maszyn. W tym sensie ma to coś wspólnego z wizją sieci semantycznych.

Dotychczas poznaliśmy jedynie minimalne możliwości sztucznej inteligencji. Amazon.com próbował wprowadzić aspekty sztucznej inteligencji przy tworzeniu usługi zarządzania zadaniami - Mechanical Turk. Umożliwia on programom komputerowym śledzenie wykorzystania ludzkiej inteligencji, aby wykonywać zadania, których komputer nie jest w stanie wykonać automatycznie. Od momentu uruchomienia w dniu 2 listopada 2005 r. Mechanical Turk stopniowo się rozbudowuje. Istnieje na ten temat forum o nazwie Turker Nation, które posiada pewną rzeszę zwolenników. Jednak okazuje się, że Mturk nie jest obecnie używane, jak w początkowym okresie w okolicach grudnia 2005.

Niemniej jednak, sztuczna inteligencja ma bardzo obiecujące możliwości zastosowania w sieci. Techniki te są używane przez komercyjny silnik wyszukiwania "search 2.0" w firmach, takich jak: Hakia i Powerset. Numenta jest kolejnym projektem, który miał opracowywać technologię na podstawie badań z dziedziny neurologii prowadzonych przez Jeffa Hawkins'a. Numenta polega na budowanie sieci informatycznych na zasadzie sieci neuronowych i komórek nerwowych. Mówiąc prościej, Numenta stara się umożliwić komputerom rozwiązywanie problemów, które są proste dla człowieka, takie jak rozpoznawanie twarzy, czy muzyki. Ponieważ jednak komputery są znacznie szybsze niż ludzki mózg jeśli chodzi o obliczenia, mamy nadzieję, że ludzkie granice zostaną przekroczone, co pozwoli nam rozwiązywać nieosiągalne dotąd problemy.

3. Światy wirtualne

Trendy Second Life interesują wydają się być głównym nurtem rozwoju systemów internetowych. Na ostatniej konferencji Supernova, odbyła się dyskusja poświęcona innym możliwościom wirtualnych światów.

Patrząc na przykład Korei, jako dorastającego młodego pokolenia i budowanych infrastrukturach, światy wirtualne staną się ekscytującym, tętniącym życiem rynkiem na całym świecie w ciągu najbliższych 10 lat.

Chodzi nie tylko o samo wirtualne życie w sieci, ale również o stworzenie naszego realnego życia bardziej wirtualnym. Jak tłumaczy Alex Iskold, z jednej strony mamy szybką popularyzację Second Life oraz innych wirtualnych światów. Z drugiej zaczynamy opisywać naszą planetę w sposób cyfrowy za pośrednictwem takich technologii, jak Google Earth.

4. Mobilność

Wydanie iPhone Apple to dopiero początek. W ciągu 10 lat będzie coraz więcej usług dostępnych za pośrednictwem urządzeń przenośnych, takich jak spersonalizowane zakupy podczas wizyty w centrum handlowym, uzyskanie map dojazdu podczas jazdy samochodem, czy odnajdywanie przyjaciół w piątek w nocy. Wielkie internetowe firmy: Yahoo i Google przekształcają się w kluczowe mobilne portale współpracujące z operatorami komórkowymi.

Firmy takie jak Nokia, SOny-Ericsson, Palm, Blackberry i Microsoft współpracują z mobilnym internetem od lat, ale jednym z głównych ich problemów zawsze była użyteczność. IPhone ma rewolucyjny interfejs, który ułatwia użytkownikom przeglądanie internetu za pomocą zoomu, przesuwania palcami po ekranie i innych metod. Poza tym, jak zauważył Alex Iskold, iPhone jest strategią, która może się rozwinąć pod wpływem Apple, od przeglądania stron po portale społecznościowe, a nawet rozbudowane możliwości wyszukiwania.

Zatem mimo szumu wokół iPhone'a, przynajmniej w USA (i prawdopodobnie w innych krajach, kiedy się tam upowszechni) w ciągu 10 lat stanie się on prawdopodobnie przełomowym mobilnym narzędziem internetowym.

5. Koncepcja zarządzania uwagą

Koncepcja zarządzania uwagą to rynek, w którym konsumenci zgadzają się na otrzymywanie produktów w zamian za ich uwagę. Przykładem są spersonalizowane wiadomości, spersonalizowane wyszukiwanie, alerty i rekomendacje odnośnie produktów, które warto kupić. Wszystko polega na tym, że konsument ma wybór, gdzie jego uwaga zostanie wykorzystana.  Innym istotnym elementem tej gry jest trafność wyników. Dopóki konsument otrzymuje odpowiednie treści, będzie z tego rozwiązania korzystał - to stwarza firmom więcej możliwości sprzedaży.

Można się spodziewać, że pojęcie koncepcji zarządzania uwagą będzie miało coraz większe znaczenie dla gospodarki w ciągu najbliższych dziesięciu lat. Korzystamy z niej już za pośrednictwem m.in. Amazon i Netflix, ale jest jeszcze dużo innych możliwości jej wykorzystania.

6. Strony internetowe jako serwisy internetowe

Alex Iskold zauważył w marcu, że coraz więcej stron zmienia się w platformy internetowe i bazy danych. Strony główne zaczynają się przekształcać w serwisy internetowe i jeszcze efektywniej wyświetlać informacje o świecie. Takie przemiany nigdy nie idą gładko - zarówno ich skalowalność, jak i aspekty prawne bywają pewnym problemem. Ale, jak mói Alex, to nie jest kwestia tego, czy strony internetowe zamienią się wserwisy, a kwestia tego kiedy i jak.

Przemiany nastąpią w jeden z dwóch sposobów. Niektówe witryny pojdą przykładem Amazon, del.icio.us, Flikr - będą oferować swoje informacje za pośrednictwem REST API. Inni będą się starali zachować swoje informacje, ale zostaną one otwarte na mashups i tworzone za pomocą takich usług, jak Dapper, Teqlo i Yahoo!Pipes. Wynikiem tych stron będzie uporządkowanie informacji ułatwiające działanie inteligentnym technologiom.

Spójrzcie, że możemy obserować ten trend na podstawie widgetów, szczególnie tych na Facebooku z 2007r. Prawdopodobniew ciągu 10 lat zaawansowanie serwisów internetowych będzie nieporównywalnie większe niż dzisiaj.

7. Telewizja Online

Ta tendencja jużwybuchłą w sieci, ale nadal jest w tej kwestii dużo do odkrycia. W październiku 2006 roku Google przejęło najgorętsze źródło plików video na całym świecie: YouTube. Później w tym samym miesiącu nadeszła wiadomość, że twórcy Kazaa i Skype zbudowały serwis telewizji internetowej, zwany The Venice Project (później nazwany Joost). W 2007 YouTube wciążbył na prowadzeniu. Tymczasem usługi telewizyjne powoli rozwijająskrzydła.

Można śmiało powiedzieć że za 10 lat telewizja internetowa będzie zupełnie inna od tego, co jest dzisiaj. Zdjęcia wyższej jakości, bardziej zaawansowany streaming, personalizacja i wiele innych - to wszystko nastąpi w ciągu następnej dekady. Być może najważniejsze pytanie brzmi: w jaki sposób dostosująsię do tego trendu główne kanały telewizyjne?

8. Bogate aplikacje internetowe (RIA)

Obecnie możemy się spodziewać kontunuacji rozwoju RIA w projektowaniu aplikacji, a co za tym idzie wzrostu użytkowania i funkcjonalności. Adobe AIR jest jednym z liderów, wraz z  Windows Presentation Foundation.

Ryan Steward napisał: RIA umożliwiają zaawansowane efekty i przejścia, potrzebne, żeby zaangażować w nie użytkownika. Oznacza to, że programiści będą w stanie tworzyć niesamowite zmiany w sieci, bez wpadek i złych doświadczeń użytkowników. To będzie ekscytujący moment dla wszystkich zaangażówanych w budowę stron internetowych, ponieważ interfejsy wreszcie dogonią ich treść.

Miniony rok udowodnił, że Ryan się nie mylił, jeśłi chodzi o zaangażowanie Adobe i Microsoft w technologię RIA. Jest jeszcze tyle innowacji do wprowadzenia, co sprawia, że nie można się doczekać zmian, jakie nastąpią dzięki RIA w ciągu następnych 10 lat.

9. Międzynarodowe sieci

W roku 2007 USA były głównym rynkiem rozwoju internetu. Jednak za 10 lat może byćinaczej. Chiny są traktowane za dobty rynek rozwoju, ale równieżinne kraje o dużych populacjach rozwijająsię w tym kierunku - np. Indie i kraje afrykańskie.

Dla większości aplikacji Web 2.0 i stron internetowych (z ReadWriteWeb włącznie), rynek USA stanowi ponad 50% wszystkich użytkowników. Rzeczywiście, comStore w listopadzie 2006r. odnotował, że 3/4 ruchu na najlepszych stronach internetowych pochodzi z poda kraju. comStore twierdzi, że 14 z 25 największych amerykańskich portali internetowych notuje więcej odwiedzin użytkowników spoza Stanów Zjednoczonych. Ten trend obejmuje 5 najlepszych stron w USA - Yahii! Sites, Time Warner Network, Microsoft, Google Sites oraz eBay.

To jest jednak dopiwro początek i przychody na rynkach międzynarodowych jeszcze nie są zbyt duże. W ciągu 10 lat prawdopodobnie nastąpi rozwój serwisów międzynarodowych w sieci, co wpłynie na wzrost dochodów.

10. Personalizacja

Personalizacja jest kluczowym tematem w ostatnich kliku latach, głównie w związku z Google. Widać ten tren również w wielu fimach Web 2.0: na last.fm, MyStrands czy na stronie głównej Yahoo i wielu innych.

Czego możemy się spodziewać w ciągu nastęnej dekady? Twórcy oprogramowania do presolnalizacji w Google, Sepowi Kamvar'owi, zadano pytanie, czy będzie spersonalizowany system PageRank w przyszłości? Odpowiedział:
"Mamy różne poziomy personalizacji. Dla tych, którzy zarejestrowali się na Web History posiadamy najwięcej możliwości personalizacji, ale również dla tych, któzy się nie zarejestrowali możemy personalizować wyniki na podstawie kraju, wktórzym korzystasz z wyszukiwarki. Idąc naprzód, personalizacja nadal będzie postęować; im więcej korzystasz z Google, tym bardziej twoje wyniki będą do ciebie dostosowane."
I nic więcej. Fascynujące będzie śledzenie, jak w ciągu najbliższych lat Google wykorzystuje możliwości personalizacji, i jak zajmuje się przy tym ochroną prywatności.

Konkluzje:

W artykule zostało omówione wiele tematów, ciekawa jestem, co sądzisz o tych prognozach. Jakie inne trendy przewidujesz w ciągu nastęnej dekady?


Na podstawie artykułu: http://www.readwriteweb.com/archives/10_future_web_trends.php

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz